Informace

JAK SE DO LESA VOLÁ ……….

JAK SE DO LESA VOLÁ  ……….
Na základě dlouholetých zkušeností s provozováním areálů, znalostí současného nastavení podpory sportu na sídlišti, po konzultacích a ve spolupráci se subjekty pohybujícími se v neziskovém prostředí výchovy dětí a mládeže jsme zpracovali a navrhli změny v systému podpory sportu na území Jižního Města. Předkládám je tímto k posouzení našim členům, rodičům dětí a široké veřejnosti.

Ve volbách v roce 2014 jsem jako nezávislý podpořil program Hnutí za Prahu 11. Z titulu svého zařazení na 14 místo kandidátky jsem se stal jedním z 18 zastupitelů zvolených za Hnutí za Prahu 11, které dostalo největší důvěru voličů. Po koaličních jednáních připadla oblast sportu do rozhodovací pravomoci koaličního partnera a hnutí přijalo postavení v poradních orgánech. Neodmítl jsem nabídku na post předsedy Sportovní komise, poradního orgánu Rady městské části. Budu se snažit důrazně prosazovat předvolební prohlášení kterým jsme v minulém roce oslovili voliče.

Jste na kandidátce do zastupitelstva Prahy 11. Proč jste se k tomuto kroku rozhodli?

M.H.: „Na tuto myšlenku nás kdysi přivedl starosta pan Mlejnský, který nám při jednáních poradil, že pokud chceme změny, můžeme se buď soudit nebo vstoupit do politiky a udělat si to podle vlastních představ. Do politiky nevstoupím, komunální volby vnímám jako volby do obecní samosprávy. Zde chceme přispět zkušenostmi v oblasti sportu, kterému se dlouhodobě na Jižním Městě věnujeme a formou dialogu zlepšit systém, který nebude založen pouze na sympatiích, ale na koncepční spolupráci sportovních subjektů věnujících se v amatérském prostředí výchově mládeže“.

(článek „Napsali o nás …“ zveřejněný na web stránkách FC Háje dne 10.10.2014) ZDE

PRACOVNÍ MATERIÁL

Materiál pro jednání Sportovní komise Rady městské části Praha 11

(předložený předsedou Sportovní komise RMČ k připomínkám dne 21.4.2015)

Změny systému podpory sportu na území Jižního Města – důvodová část

  1. Vytvoření prostoru v rámci odborné sportovní komise pro konzultaci a formulování návrhů a opatření v oblasti sportu pro potřeby Rady městské části (dále RMČ), v souladu s podmínkami programového prohlášení RMČ pro období 2014 – 2018 a náplní činnosti odborné komise
  2. Pojmenování příčin pochybení dosavadního systému dotační podpory sportu z veřejných zdrojů
  3. Zakotvení zájmů obce změnou v systému podpory sportu z veřejných zdrojů
  4. Zásady pro přidělení podpory z veřejných zdrojů

1. Náplň činnosti sportovní komise

Příprava podkladů, analýz, návrhů apod. sloužících při vytváření koncepcí a metodiky v oblasti sportu, tělovýchovy a volného času na území MČ Praha 11 pro potřeby RMČ.

-vyhodnocování aktuálních informací o vývoji a situaci v oblasti sportu, tělovýchovy a volného času

-předkládání návrhů na řešení problémů v oblasti sportu, tělovýchovy a volného času

-pomoc při zabezpečování propagace v oblasti sportu, tělovýchovy a volného času

-projednávání návrhů, podnětů a stížností občanů, pokud se na komisi obrátí

-pomoc s koordinací akcí v oblasti sportu, tělovýchovy a volného času

-vyhledávání sponzorů a oblastí pro sponzorské aktivity

-vyhledávání dobrovolných pracovníků v oblasti sportu, tělovýchovy a volného času

-monitorování efektivity využití objektů, hřišť apod. v oblasti sportu, tělovýchovy a volného času na území MČ Praha 11

-posuzování projektů a podílení se na přípravě a vyhlášení dotačních programů

-sledování možnosti získávání finančních prostředků od vládních i nevládních organizací

-propagace nových a netradičních sportovních činností na JM

-Projednávání:
– žádostí o dotace MHMP
– návrhy rozpočtu oddílu 034
– možnosti rozšiřování cyklistických tras na území MČ Praha 11
– využití finančních prostředků z VHP a sponzorských darů

2. Příčiny negativních dopadů systému zabezpečení sportu v letech 2007 – 2014.

Systém správy věcí veřejných, nastavený před sedmi lety, umožnil v oblasti sportu zcizení, ve veřejném prostoru dosažených výsledků práce mnoha neziskových sdružení působících dlouhodobě na Jižním Městě, ve prospěch společností založených MČ a obchodních subjektů závislých na sponzorských darech, komerčních pronájmech zcizených sportovišť a parazitujících na dotacích z veřejných zdrojů. Nerespektováním zákonitostí fungování pro občany dobré územní samosprávy působil ve svém důsledku v neprospěch obyvatel své obce.

a) Korupční prostředí

O korupci hovoříme tam, kde vykonavatel veřejné správy privatizuje část výkonu veřejné správy a užije ji k prospěchu svému a spolupracujících subjektů. Tam, kde je porušována zásada jednání ve prospěch veřejného zájmu a kdy takovéto jednání jde proti kvalitě a efektivitě veřejné správy.

Zásadní problém systémové korupce je v realizaci záměrů, které jsou koncipovány jenom proto, aby určité subjekty nebo skupiny subjektů realizovaly projekty, které jsou zbytné nebo, které lze realizovat organizačně i věcně zcela jiným způsobem. Projekt realizuje zpravidla předem dohodnutý subjekt a korupčním potencionálem je prosazení záměru a vlastní realizace zbytného projektu. Jedná se převážně o projekty zajišťované nemalými výdaji z veřejných zdrojů, prezentované jako projekty pro obec výhodné. Proklamovaná výhodnost se po čase v praxi rozplývá do zisku různých firem a organizací.

Jedná se o zákonem ošetřený systém, kdy dochází k přesunu kompetencí na soukromé subjekty, které na něm finančně vydělávají a profitují na rozdělování veřejných prostředků. Systémová korupce ve sportu směřuje k ovládnutí veřejného prostoru finanční oligarchií.

b) Nastavený systém dotační podpory sportu na Jižním Městě.

Se vstupem do dotačního systému EU lze pozorovat výrazný posun od institucionálního financování k dotační podpoře jednotlivých projektů. Je prokazatelné, že původní myšlenka přímočaré pomoci všem veřejně přínosným projektům vzala na Jižním Městě za své. Zrod projektů se částečně přesunul do prostoru poskytovatele dotací a dotační podpora z veřejných zdrojů se posunula spíše do komerční oblasti obchodu a služeb. V mnoha případech přestala být prostředkem a stala se cílem. Místo postupu máme záměr požádejme o dotaci, se prosadil opačný směr, máme dotaci co s tím uděláme. Ty, kdo o grantech rozhodují často nezajímá co se za vybranými projekty skrývá. Čas a úsilí mnoha lidí, stejně jako osudy jejich záměrů, se dostaly na vedlejší kolej.

Rozpočty dotačních projektů jsou nadsazovány, není důvod šetřit. Realizují se projekty zbytné, které by k dosažení deklarovaného cíle nebyly zapotřebí. Ten kdo rozhoduje o přidělení dotace není tímto rozhodnutím nijak dotčen, naopak to vnímá jako prezentaci a posílení svého postavení ve volených orgánech samosprávy. Důležitějším se stal vztah k úředníkům rozhodujícím o dotacích než k těm, kteří projevují vůli z výsledků své práce podpořit veřejný zájem.

Grantová podpora deformuje ceny. Příjemci dotací na provoz a pronájem hradí poskytnuté prostředky na účty obcí založených nebo provozovaných subjektů a peníze se přesouvají z veřejných zdrojů na účty obtížně samosprávními orgány kontrolovatelných akciových společností. Ten, kdo se musí obejít bez dotací, je pak konfrontován s cenami, které jsou tímto systémem uměle navyšovány.

Skupinám vyvolených zajišťuje nastavený systém bezrizikové fungování a především ti, kteří se chovají šetrně a odpovědně jsou vystaveni riziku a přímo existenční nejistotě. Navíc jsou v nekalé konkurenci zejména v mediální oblasti, kde jsou téměř výhradně veřejnosti prezentovány výsledky podporovaných organizací.

Dotační podpora je nenároková a proto nestabilní. Subjekty závislé na dotacích jsou ohroženy zánikem víc než systém opírající se o dlouhodobě prověřenou základnu a výsledky její činnosti. Přidělením nadstandardních dotací vybraným subjektům je sice umožněno aby něco na základě takto lehce nabytých prostředků vzniklo, ale problém zajištění stability přetrvává a navíc mizí nutnost ho vůbec řešit. Důsledkem je pomalá, ale jistá stagnace v podporované oblasti. Přesto žadatelů o dotaci přibývá z důvodu dominového efektu když oni proč ne my.

c) Rozpočet MČ

Rozpočet nenaplňuje požadavky zásadního nástroje hospodaření samosprávy daného zákonem o veřejných rozpočtech a to zejména z důvodu nepřehledných a nedůvodných přesunů v jednotlivých kapitolách. Jedná se převážně o převody prostředků z kapitoly účelových dotací do neúčelových a jejich následné využití pro jiný účel a o převody rozpočtově schválených prostředků z běžných účtů na účty kapitálové a jejich využití na pokrytí výstavby předražených sportovních zařízení.

Ničím nepodložené jsou též důvodové zprávy předložené odbory MČ k jednotlivým rozpočtovým opatřením nebo účelové zařazení mimorozpočtových příjmů do jednotlivých kapitol.

Použití institutu rozpočtových opatření RMČ, jako nástroje k přesunům finančních prostředků, je v rozporu s požadavkem transparentnosti, z důvodu omezení možnosti kontroly ze strany ZMČ. RMČ schválila v letech 2007-2014 dle veřejně dostupných zdrojů 1 124 rozpočtových opatření, k odsouhlasení ZMČ jich předložila 479.

e) Provozní náklady a nájemné

Nejasné definování dotační kapitoly provozních nákladů a zahrnutí položky nájemného do kapitoly zajištění sportovní činnosti, spolu s nefunkční kontrolou využití těchto účelově přidělených prostředků, vytváří prostor pro korupční jednání a je zneužíváno komerčními subjekty parazitujícími na obecním rozpočtu ve svůj prospěch.

Nedostatek prostředků na provoz a údržbu sportovních zařízení řeší provozovatelé komerčním pronájmem sportovních zařízení na úkor výchovy dětí a sportující veřejnosti. Snižuje se dostupnost sportovišť a tělocvičen pro organizovaný i neorganizovaný sport, zejména dětí a mládeže v neziskovém prostoru.

f) Lidský faktor a mediální oblast

Loajalita úředníků k vedení MČ. Konkrétní odpovědnost nesou vedoucí odborů MČ.

Nepřípustné ovlivňování názorů veřejnosti prostřednictvím radničního zpravodaje Klíč, nastavení nerovnosti ve využití prostoru v mediální oblasti, prezentace výsledků činnosti zejména nadstandardně MČ podporovaných subjektů.

Konkrétní pochybení ve sportovní oblasti

-schválení účelově zpracované Strategie rozvoje sportovně – společenského prostředí na území městské části Praha 11 zastupitelstvem MČ

-nevýhodné pronájmy sportovních zařízení Jihoměstské majetkové a.s., Sportovní Jižní Město o.p.s., FK Dukla Praha a.s., TJ Chodov Jižní Město, Time4sport

-oslabování podpory sportovní činnosti převodem finančních prostředků do kapitálové oblasti na investiční výstavbu

-přiznání dotace projektům, které jsou zbytné

-nadstandardní podpora vybraným subjektům

-poskytování darů bez zajištění čerpání na konkrétní smluvně daný účel

-nefunkční kontrolní činnost

-pasivita a nečinnost sportovní komise jako poradního orgánu RMČ

-dotování komerčních subjektů, prostřednictvím spolků účelově založených v neziskovém prostoru za účelem čerpání veřejných prostředků

-nepodchycení zisků z vedlejší činnosti dotovaných subjektů v pronajatých zařízeních

-nedostatečná kontrola oprávněnosti subjektů k žádosti o přidělení dotace a kontrola správnosti podkladů ročního vyúčtování čerpaných prostředků

-umožnění duplicitního čerpání veřejných prostředků

-přidělení veřejných prostředků na pronájmy svých vlastních sportovních zařízení

-nadstandardní dotování pronájmů tělocvičen ZŠ ve správě MČ

-výstavba nových sportovních zařízení nebyla koordinována s poskytovateli finanční podpory z veřejných zdrojů

-realizace investičních záměrů bez konzultací se sportovním prostředím a prověření skutečných potřeb sportující veřejnosti.

-nevyžádané rekonstrukce sportovních areálů

-podpora zbytných investičních projektů na úkor podpory vlastní sportovní činnosti sportovních organizací

3. Zakotvení zájmu obce změnou v systému podpory sportu

a)Nastavení komunikačního modelu, který by nerozděloval, ale naopak spojoval sportovní subjekty působící ve veřejném prostoru.

b)Nastavení systému přerozdělování dotací s důrazem na jednoduchost procesu, snížení nežádoucí míry subjektivity v rozhodovacím procesu, eliminaci ekonomické nerovnosti při přidělování finančních prostředků a rozpoznání výrazného nadhodnocení finanční náročnosti projektu

c)Přijetí opatření k zajištění hospodárnosti, efektivity, účelnosti a potřebnosti vynakládání finančních prostředků

hospodárnost- použití veřejných prostředků na zajištění projektů s co nejúspornějším vynaložením těchto prostředků při dodržení požadované kvality,

efektivnost- použití veřejných prostředků způsobem, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu plnění a přínosu pro veřejný prostor, ve srovnání s objemem vynaložených prostředků

účelnost - použití takových zdrojů veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení stanoveného cíle

potřebnost – posouzení nutnosti vynaložení prostředků z veřejných zdrojů, ve vztahu k přínosu projektu veřejnému zájmu a stávajícímu pokrytí v projektu plánovaných aktivit v oblasti Jižního Města

4. Zásady pro přidělení podpory z veřejných zdrojů v oblasti sportu

a)podpora sportovní výchovy dětí do 10 let věku

b)využití stávajících kapacit sportovních zařízení zejména pro obyvatele Jižního Města

c)nastavení podmínek pro sportovní činnost mládeže, seniorů a tělesně postižených na jim přijatelné sociální úrovni

d)podpora subjektů zajišťujících financování sportovních projektů vlastní činností

e)požadavek na spolupráci sportovních subjektů ve prospěch obyvatel Jižního Města

f)podpora organizované sportovní výchovy s důrazem na vytváření podmínek pro zvýšení počtu kvalifikovaných trenérů a vychovatelů u dětí a mládeže

g)poskytování dotací MČ pouze subjektům disponujícím právní subjektivitou, transparentním účetnictvím a zastoupeným statutárním zástupcem

h)zakotvení konkrétní odpovědnosti statutárního zástupce dotovaných subjektů za využití prostředků poskytnutých z veřejných zdrojů

PRACOVNÍ MATERIÁL

Materiál pro jednání Sportovní komise Rady městské části Praha 11

(předložený předsedou Sportovní komise RMČ k připomínkám dne 24.6.2015)

Změny systému podpory sportu na území Jižního Města – prováděcí část

Veřejnou správu nemusí bezpodmínečně vykonávat jen volený subjekt územní správy, ale i jiné, ze zákona neoznačené jako správní úřady nebo orgány územních samosprávných celků. Mezi tyto patří nezisková sféra, některé soukromé subjekty nebo poskytovatelé různých sociálních služeb. Nezisková sdružení spravují soukromoprávní záležitosti a nejsou vyloučena ze správy veřejných záležitostí. Funkce regulativní a mocenská veřejné správy přistupují navíc a vycházejí ze zákona.

Úkolem předkládané Koncepce podpory sportu městské části Praha 11 pro volební cyklus 2014 – 2018 a z ní vycházejících podkladových materiálů Změny systému podpory sportu na území Jižního Města (důvodová část) a Podstatné náležitosti nastavení systému zabezpečení financování sportu (prováděcí část) je nastavení transparentního a sportovním zájmům obyvatel Jižního Města (dále JM) vstřícného sportovního prostředí.

Cílem jevytvoření reálně možného a právně pevného základu, na kterém se dá provozovat sport bez obav, že rozdílné postoje představitelů veřejné správy k podpoře sportovní činnosti budou mít existenční dopad na oblast výchovy dětí, reálně možné zúžení prostoru pro ty, kteří se náhle zviditelňují v okamžiku, kdy tuší perspektivu a snaží se přiživit na veřejných rozpočtech a právní zakotvení zaměření podpory sportu na JM na výchovu dětí a mládeže, jako základního a převažujícího směru, který nemůže být změněn bez ohledu na to, kdo bude v průběhu budoucích let ve vedení samosprávy.

Podstatné náležitosti změn v nastavení systému zabezpečení financování sportu na Jižním Městě.

Z hlediska zajištění prostor pro sportovní činnost v oblasti sportu pro všechny je nezbytně nutné vyrovnat se se společnostmi majoritně ovládajícími veřejný prostor v oblasti sportovního zajištění potřeb obyvatel JM a narovnat, v neprospěch občanů nastavené pronájemní vztahy v rozhodujících sportovních areálech ve správě Městské části Praha 11 (dále MČ Praha 11). Vzhledem k postoji současné opozice k realizovaným změnám a její schopnosti účelově využívat v minulosti vybudované kontakty ve prospěch svých komerčních zájmů je zapotřebí jednat rychle a naprosto transparentně. Z hlediska účetního, daňového a trestně právního je stav hospodaření organizací, v současnosti spravujících sportovní zařízení, dlouhodobě neudržitelný a dříve nebo později, v souvislosti s převzatou odpovědností na základě právní kontinuity, by podcenění vedlo ke ztížení jakékoliv snahy o nápravu a oslabení důvěryhodnosti programového prohlášení MČ Praha 11. Pronájemní vztahy je bezpodmínečně nutné dovést k likvidaci s tím, že bude současně zajištěn pokud možno plynulý přechod činností do transparentního systému podpory sportu na JM.

Současné právní postavení společnosti - Sportovní Jižní Město o.p.s.

Činnost obecně prospěšných společností byla upravena zákonem o obecně prospěšných společnostech č. 248/1995 Sb., který byl k 1. lednu 2014 zrušen novým občanským zákoníkem. Občanský zákoník v § 3050 umožňuje obecně prospěšné společnosti se transformovat na ústav, nadaci nebo nadační fond, avšak nestanoví pro tuto přeměnu žádnou lhůtu ani nestanoví žádné sankce pro obecně prospěšné společnosti, které se netransformují. Občanský zákoník v § 3050 stanoví, že „práva a povinnosti obecně prospěšných společností se i nadále řídí dosavadními právními předpisy“, ale zároveň v závěrečných ustanoveních (§ 3080 body 163 a 164) ruší zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech. Tato situace, kdy zákon pro určitou skupinu subjektů výslovně stanovuje závaznost jinak neplatného zákona, znamená, že obecně prospěšné společnosti „budou fungovat i nadále a budou se řídit posledním stavem zákona o obecně prospěšných společnostech z roku 2011“, přičemž tento zrušený zákon se ale již nedá novelizovat. Toto ustanovení se týká jen obecně prospěšných společností, které byly založeny a zároveň registrovány do konce roku 2013, nové už tedy zakládány být nemohou. Kromě zákona o obecně prospěšných společnostech se poměry takových společností i nadále řídí zrušeným občanským nebo obchodním zákoníkem, ale jejich vztahy navenek vůči odlišným subjektům (např. uzavírání smluv) se řídí už novým občanským zákoníkem.

S možností řešení přechodu na transparentní systém ze zákona přichází nový občanský zákoník. Zákon č. 89/2012 Sb. účinný od 1.1.2014, Hlava II., díl 3, oddíl 4 v §402 - §418 – Ústav. Oproti stavu před lednem 2014 jsou zde zakotveny nové povinnosti, které rozhodujícím způsobem mohou zásadně přispět k vyšší transparentnosti fungování neziskových organizací.Navrhovaným řešením je založení SPORT Jižní Město z.ú.

Právní postavení ústavu - SPORT Jižní Město z.ú.

a)Ústav je právnickou osobou vytvořenou majetkem vyčleněným k určitému účelu a jeho činnost se váže na účel, k němuž byl zřízen.

b)Zákon přímo stanoví, že jeho účelem je provozování činnosti užitečné společensky nebo hospodářsky. Samotná činnost, kterou se účel naplňuje se zakotvuje v zakládací listině.

c)Ustanovení § 402 NOZ obsahuje zásadní omezení pro fungování ústavu, kdy výsledky činnosti provozované ústavem musí být každému rovnocenně dostupné za podmínek předem stanovených. Ústav tak nemůže sloužit zájmům například pouze známých a příbuzných zakladatele, protože pak by nebyla splněna tato podmínka.

d)V případě ústavu platí, že hlavní činností nemůže být podnikání, to může být pouze činností vedlejší, přičemž podle zákona tato podnikatelská činnost nesmí být na újmu jakosti, rozsahu a dostupnosti služeb provozovaných v rámci hlavní činnosti.

e)Zisk z podnikatelské činnosti může ústav použít jen k podpoře činnosti, pro níž byl založen, a k úhradě nákladů na vlastní správu.

f)V případě ústavu je dána možnost, aby zvláštní postavení měl zakladatel nebo zakladatelé, kteří ústav zakládají, určují pravidla jeho fungování a majetkově mu přispívají ve formě peněžitého nebo nepeněžitého vkladu. Ze zákona zakladatel jmenuje a dovolává členy správní rady (statut ale může určit jiný způsob jejich jmenování a dovolávání).

g)Ústav může být založen již i jedním zakladatelem, který může být fyzická nebo právnická osoba. Zakladatelů může být více.

h)Zakládací listina ústavu určuje jakým způsobem jedná ředitel, zejména ve kterých případech jedná samostatně a kdy potřebuje souhlas správní rady nebo i zakladatele. Pokud neobsahuje další omezení, pak se řídí ustanovením §412 OZ.

i)Povinným údajem, který musí obsahovat zakládací listina je údaj o výši vkladu, který se zapisuje do rejstříku ústavů. Není stanovena, může být libovolně vysoká, peněžitá i nepeněžitá.

j)Pro založení ústavu je zapotřebí minimálně 4 členů orgánů ústavu. Ředitel a tříčlenná správní rada. Jedním z členů těchto orgánů může být i zakladatel, ředitel nemůže být členem správní rady.

k)Na rozdíl od obecně prospěšné společnosti, která si může zvolit monokratický či kolegiální statutární orgán, v případě ústavu je stanoveno, že statutárním orgán je monokratický, je jím ředitel.

l)Povinným orgánem je správní rada, která volí a odvolává ředitele, dohlíží na výkon jeho působnosti a jedná za ústav vůči řediteli. Ústav nemá členy a tak také nemá možnost stanovit členské příspěvky.

m)Ústav je povinen vést podvojné účetnictví. Účetní závěrka musí být povinně ověřena auditorem pouze v případě, že výše čistého obratu ústavu překročí 10 milionů korun. Ústav je podle § 416 NOZ povinen vydávat výroční zprávu.

n)Ústav je veřejně prospěšným poplatníkem. Podle § 18a odst. 5 ZDP jsou ústavy poplatníkem „se širokým základem daně“, u nichž jsou předmětem daně všechny příjmy, kromě příjmů z investičních dotací. Právní forma ústavu je výhodná pro ty organizace, které mají diverzifikované činnosti, kdy jedna činnost je zisková a druhá ztrátová.

Založení ústavu přinese

-přizpůsobení právní formy neziskové organizace požadavkům NOZ

-časový prostor pro postupnou likvidaci Sportovní Jižní Město o.p.s., jako právní formy již nepodporované NOZ, plynulý přechod hospodářských vztahů bez negativního dopadu na sportovní činnost

-odpolitizování systému podpory sportovní činnosti při zachování rozhodujícího vlivu samosprávy, omezení prostoru pro korupční jednání ve veřejné správě

-omezení provozování sportovních zařízení od vlivu osob, přímo nebo nepřímo existenčně závislých na exekutivě

-omezení dispozice s majetkem ve správě MČ Praha 11 v souvislosti s komerční činností a uzavíráním nevýhodných obchodů a smluv na úkor neziskového sektoru

-nastavení institutu rozpočtu jako základního nástroje hospodaření samosprávy daného zákonem o veřejných rozpočtech

-zjednodušení a stabilizaci procesu schvalování obecního rozpočtu v kapitole 34

-přesun části odpovědnosti za přerozdělování veřejných prostředků na sportovní subjekty působící na JM, při zachování nezbytné kontroly jejich využití

-postavení ústavu jako střešní sportovní organizace zastupující zájmy sportovních subjektů v oblasti využitelnosti sportovišť, spolupráce s radnicí a školskými zařízeními na JM

-úspory oproti výši v současnosti vynakládaných finančních prostředků MČ Praha 11 a jejich nasměrování ve prospěch obyvatel JM

-transparentnost rozhodovacích pravomocí pro přidělení veřejných prostředků

-zákonem danou přímou odpovědnost konkrétní osoby za výsledky, odpovědnost ředitele zapsaného ústavu

-koordinaci v oblasti využití sportovních zařízení jednotlivými subjekty ve prospěch potřeb obyvatel JM

-koordinaci a sjednocení zájmů a potřeb v oblasti materiálového zabezpečení organizovaného sportu na JM

-odstranění nerovnosti nastavené na základě navyšování členské základny (provoz, nájem)

-odstranění nepřípustné konkurence v oblasti provozního zajištění sportovní výchovy dětí

OKRUH I. provozní náklady a nájmy sportovních zařízení

Základní předpoklady pro přijetí změn v oblasti provozního zajištění sportu.

Hlavní příčinou umožňující nastavení současného korupčního systému na JM bylo neprůhledné a netransparentní propojení toku finančních prostředků v hlavní a vedlejší činnosti neziskových subjektů v oblasti dotační podpory a neexistence kontrolní činnosti. Konkrétně se jedná zejména o čerpání dotací z veřejných zdrojů komerčními společnostmi za účelem úhrady provozních nákladů a nájmů krytých a venkovních sportovišť, která jsou jimi využívána za účelem zisku na úkor veřejného zájmu. Nadstandardně podporované subjekty s vlastní hospodářskou činností na pronajatých sportovištích Sportovní Jižní Město o.p.s., TJ Chodov JM, Time4sport, FK Dukla Praha a.s., zcela ovládly neziskový prostor v oblasti veřejného zájmu a ve spolupráci s akciovou společností Jihoměstská majetková a.s. zbytně zatěžují rozpočet MČ Praha 11.

Na základě rozhodnutí Rady městské části, za účelem plnění programového prohlášení koaličního vedení MČ a ve veřejném zájmu budou ukončeny smluvní pronájmy sportovních areálů pronajatých a zneužitých na základě materiálu Strategie využití sportovních zařízení na JM a nikdy nezveřejněného společného projektu Mgr. Dalibora Mlejnského a Martina Lafka, předsedy představenstva marketingové společnosti FK Dukla Praha a.s. IČ27796388.

Ukončení smluvních vztahů mezi MČ a společností Sportovní Jižní Město o.p.s.

Obecně prospěšná společnost koncem roku 2015 zanikne. S ukončením nájemních smluv automaticky zanikají veškeré podnájemní a pod podnájemní smlouvy uzavřené společností Sportovní Jižní Město o.p.s.. V oblasti sportu se to týká venkovního sportovního areálu Pošeptného, sportovní haly Květnového vítězství, haly stolního tenisu, horohaly Donovalská a objektu Hrabákova.

Ukončení smluvních vztahů v areálu při ZŠ Mikulova,

uzavřených MČ Praha 11 s akciovou společností Jihoměstská majetková a.s.. Ukončením pronájemní smlouvy bude dán prostor pro právní postup ve věci ukončení pro obec nevýhodné podnájemní smlouvy mezi akciovou společností a podnájemníkem, spolkem Time 4 sport z.s., zastoupeným Martinem Lafkem.

Ukončení smluvního vztahu v kryté sportovní hale při bazénu Jedenáctka,

uzavřeného MČ Praha 11 s akciovou společností Jihoměstská majetková a.s.. S ukončením nájemních smluv automaticky zanikají veškeré podnájemní a pod podnájemní smlouvy uzavřené společností Jihoměstská majetková a.s..

Ukončení smluvního vztahu v areálu K jezeru,

uzavřeného MČ s házenkářským spolkem HC Háje Jižní Město na pozemek venkovní hřiště házené v areálu nad hostivařskou přehradou

Ukončení nájemních a podnájemních vztahů v areálu Schulhoffova,

uzavřených MČ Praha 11 s marketingovou společnosti FK Dukla Praha a.s. z Prahy 6, zastoupenou předsedou představenstva Martinem Lafkem a spolkem Fotbalový klub FC TJ Háje Jižní Město z.s., zastoupeným ředitelem spolku Janem Horníkem. S ukončením smluvních vztahů s podnájemníky automaticky zanikají veškeré případné podnájemní a pod podnájemní smlouvy.

Založení ústavu SPORT Jižní Město z.ú.

Podle NOZ je zapsaný ústav typem právnické osoby, která je zřízena za účelem provozování společensky nebo hospodářsky prospěšné činnosti. Ústav se zakládá zakládací listinou, vzniká zápisem do veřejného rejstříku a jeho název musí obsahovat slova „zapsaný ústav“, případně zkratku „z. ú.“ Vnitřní organizace a podrobnosti o jeho činnosti je dána veřejně přístupným statutem ústavu. Ředitel koordinuje sportovní činnost ve prospěch veřejného zájmu a zajišťuje přidělování časového prostoru v rámci ústavem spravovaných sportovišť, na základě požadavků oprávněných sportovních organizací, a na základě ustanovení §402 NOZ. Oprávněné budou subjekty působící na JM v oblasti zajištění sportovní činnosti, na základě dobrovolného přistoupení na podmínky dané statutem SPORT Jižní Město z.ú. (dále SJM z.ú.)

Zakladateli jsou tři právnické osoby, vedle MČ Praha 11 ještě pak dva tradiční sportovní subjekty, dlouhodobě úspěšně působící ve prospěch obyvatel JM, bez vazeb na v současnosti nastavený systém podpory sportu. S přihlédnutím k výsledkům dosavadní činnosti v neziskovém prostoru a zaměření sportovní činnosti jsou logickými partnery MČ Praha 11 spolky z části Chodov Jižní Město, se zaměřením na využití krytých sportovních zařízení, a části Háje Jižní Město využívající většinově venkovní zařízení.

Nastavení smluvních vztahů mezi MČ Praha 11 a SPORT Jižní Město z.ú.,

uzavřením dvou nájemních smluv, na jejichž základech bude ústav zajišťovat provoz otevřených a krytých sportovních areálů, na vlastní náklady a vlastním jménem ve své hlavní činnosti, s využitím veškerých zákonných možností daných provozováním vedlejší hospodářské činnosti. Nájemní smlouvy s MČ budou uzavřeny ve dvou oblastech

1. nájemní smlouva - pronájem venkovních sportovních areálů

2. nájemní smlouva - pronájem krytých sportovních hal

Zpracování Statutu zapsaného ústavu SPORT Jižní Město z.ú.,

§ 413 NOZ - určí-li to zakladatelské právní jednání nebo je-li to účelné, vydá správní rada statut ústavu a upraví v něm vnitřní organizaci ústavu a podrobnosti o jeho činnosti. Ústav statut uveřejní uložením do sbírky listin. Každý může ve veřejném rejstříku do statutu nahlížet a pořizovat si z něj výpisy, opisy nebo kopie. Stejné právo lze uplatnit také v sídle ústavu.

Vnitřní organizace, podrobnosti o činnosti, prováděcí podmínky pro vlastní zabezpečení provozních činností a nastavení nájemních vztahů jsou dány veřejně přístupným Statutem ústavu. Oprávněné sportovní subjekty budou podporovány na základě dobrovolného přistoupení k podmínkám využití sportovních zařízení, nastavenými, po konzultaci se sportovní veřejností, přijatým Statutem.

( výše uvedený materiál je částí předložené koncepce pro roky 2016 - 2018)

TAK SE Z LESA OZÝVÁ ……….



středa 2.9.2015 | Michal Horník | Přečteno: 5828

Další články


Rozpis zápasů / Výsledky

20.4.2024, 09:00, Xaverov UMT.
Xaverov – FC Háje
Mladší přípravka B (2016)
20.4.2024, 10:15, Březiněves T.
Březiněves – FC Háje
Muži A
20.4.2024, 10:30, Háje UMT.
FC Háje – Vršovice
Mladší dorost B
20.4.2024, 10:30, Újezd nad Lesy T.
Újezd n. Lesy – FC Háje
Mladší žáci A (2011)
20.4.2024, 10:45, Union Strašnice T.
Union Strašnice – FC Háje
Muži B
20.4.2024, 11:00, Xaverov UMT.
Xaverov – FC Háje
Mladší přípravka A (2015)
20.4.2024, 11:30, Nad Přehradou T.
FC Háje – Náchod
Starší žáci A (2009)
20.4.2024, 13:30, Nad Přehradou T.
FC Háje – Náchod
Starší žáci B (2010)
21.4.2024, 09:00, Braník UMT.
Braník – FC Háje
Starší přípravka B (2014)
21.4.2024, 09:00, Braník UMT.
Braník – FC Háje
Starší přípravka A (2013)
21.4.2024, 12:00, Koloděje T.
Koloděje – FC Háje
Starší přípravka A (2013)
21.4.2024, 12:00, Nad Přehradou T.
ELFA – FC Háje
Starší přípravka B (2014)
21.4.2024, 14:30, Háje T.
FC Háje – Zbraslav
Starší dorost
21.4.2024, 16:30, Horní Měcholupy UMT.
Slavia Praha – FC Háje
Mladší přípravka B (2016)
21.4.2024, 17:00, Háje T.
FC Háje – Admira
Mladší dorost A
21.4.2024, 17:00, Štěrboholy T.
Štěrboholy – FC Háje
Mladší žáci B (2012)
21.4.2024, 17:00, Nad Přehradou T.
FC Háje – ČAFC
Mladší žáci A (2011)