Trénink

HOLANDSKÁ VIZE

HOLANDSKÁ VIZE
Tento článek úplně nepatří na stránky FC Háje. Jenže problematika dnešních soutěží, která se nás všech dotýká, mě k tomuto článku donutila. Náš velký soupeř v posledních letech pracuje s mládeží velice dobře, jeho akademie jsou známé po celém světe. Pojďme tedy nahlédnout pod pokličku země, která vychovala velké množství nejen hráčů, ale i slavných trenérů.

Na jedné tiskové konferenci týkající se struktury soutěží mládeže odpověděl technický ředitel Dušan Fitzel na otázku, ze které země bychom si měli vzít příklad. Jeho odpověď poukázala na zemi tulipánů - Nizozemsko. Vzhledem k počtu lidí, rozloze, demografickému vývoji máme k oranžovému státu velmi blízko. Navíc práce s mládeží je v zemi dřeváků, sýrů a marihuany vysoce ceněna.

Není se čemu divit, v Holandsku vychovali řadu skvělých hráčů, mládežnická akademie Ajaxu je známá po celém světě. Pojďme si tedy přiblížit fotbalové pojetí, ze kterého si můžeme vzít mnoho pozitiv. Já osobně mám holandský styl fotbalu velmi rád, v letech 1994 - 1998 jsem přímo hltal hru Nizozemska a jedním z mých nejoblíbenějších fotbalistů byl Dennis Bergkamp, přezdívaný "Dennis the menace" (hrozba Dennis).


Holandsko obecně:




Rozlohou je Nizozemí menším státem než Česko, a to o necelou polovinu. Zato zde žije přibližně o 6 milionů lidí. Z toho nám vychází, že Nizozemí je jedna z nejhustěji osídlených zemí v Evropě s necelými 400 obyvatel na km2. V porovnání má Česko pouhých 133 obyvatel na km2. Přitom ne vždy byl rozdíl mezi obyvateli ČR a Holandska tak obrovský. V roce 1950 činil rozdíl pouhý milion. Jenže po válce počet dětí v Nizozemí vzrostl, a tak se v dnešní době může chlubit 16 miliony obyvatel.


Další věcí související s mládeží, je povinná školní docházka, která je v zemi tulipánů již od pěti let, s tím, že často se praktikuje chození do školy již od 4 let. Povinná školní docházka končí ve věku 16 let, resp. 17 let, kdy je nutnost do školy docházet alespoň některé dny v týdnu. Primární vzdělání končí ve věku 12 let, poté mohou děti odcházet na střední školy. Vysoké školy jsou od 18 let. V praxi je zavedené, že trenéři se školou spolupracují ve výchově mládeže, mají pevně daná pravidla ohledně školy a působení v klubu.


Trocha fotbalové historie:


První fotbalový klub byl založen již v roce 1879, nizozemská fotbalová asociace vznikla až 10 na to. Nizozemský fotbal byl dlouho na amatérské úrovni, až v 50. letech minulého století začal fotbal na profesionální úrovni. Netrvalo to však dlouho než začal sklízet ovoce. V 70. letech přišli Holanďané s koncepcí "totálního fotbalu", kterou prosadil trenér Rinus Michels a hráč Johan Cruyff. "Totální fotbal a jeho útočné pojetí je velmi atraktivní. Klade velké nároky na individuální i týmovou taktickou zdatnost. Základní prerekvizitou pro zvládnutí zmíněných nároků je pozitivní myšlení všech hráčů, včetně náhradníků." - Rinus Michels.


V 70. letech se dostavily první mezinárodní úspěchy. Na dvou po sobě jdoucích mistrovstvích světa (1974,1978) se stali Holanďané vicemistry. Nutno podotknout, že v té dobyl Evropu i tým Československa, který v roce 1976 vyhrál ME v tehdejší Jugoslávii. Po dobu 10 let se nic zásadního nestalo. V roce 1988 ovšem mohli zvednout nad hlavu pohár pro mistra Evropy tehdejší skvělí fotbalisté Van Basten, Rijkaard a další. Letos na MS se hráčům podařilo získat 2. místo, turnajem prošli celkem suverénně, nicméně neprezentovali se typickou hrou, ale hráli dost ze zabezpečené obrany.


Na klubové úrovni zúročil Ajax svou skvělou práci s mládeží a v roce 1995 se v hlavním městě Amsterdamu slavilo vítězství v Lize mistrů. Bohužel takovým úspěchem se nemůže pochlubit žádný český klub, největší úspěch v dějinách ČR zaznamenala Slavia v roce 1996, kdy se probojovala do semifinále poháru UEFA.

Holandská vize:


Vize Holandského fotbalu je pevně daná na určitých pravidlech. Hlavní a zásadní myšlenkou je učení fotbalu trénováním fotbalu, a to zejména pomocí průpravných her malých forem (1/1, 2/1, 2/2, 3/3, 4/4). V každé takové hře musí být spoluhráči, protihráči, pravidla, šance vyhrát či prohrát. V tréninku se klade velký důraz na řešení herních problémů. Tyto problémy vyplývají na povrch zejména při zápasech, díky kterým klub získává zpětnou vazbu. Pokud např. dělá problém v zápase řešení situací 3/2, stane se to látkou další tréninkové jednotky. Důležité při průpravných hrách je, aby hráči pochopili danou problematiku, tzn. zda chápe, k čemu dané cvičení či hra vedou, jak je možné zlepšit danou herní situaci.


Průpravné hry pak pomáhají hráčům hrát lepší fotbal. Důležitá je pravidelná obměna her a hlavně přizpůsobení úrovně a náročnosti adekvátně věku týmu. Průpravné hry nemusíme měnit jen strukturou, stačí pozměněním pravidel. V praxi to vypadá tak, že například libovolně neomezenou hru upravíme omezením hry na dva doteky. Tímto tahem změníme záměr hry, kdy zrovna v tomto případu budeme požadovat větší pohyblivost hráčů bez míče, rychlejší rozhodování hráčů na balónů, zjednodušení a zrychlení hry. Každá průpravná hra by měla děti směřovat určitým směrem a učit je nové věci, případně zdokonalovat věc starší. Sice píšu o dětech, ale mám na mysli mládež celkově.


Průpravné hry se často praktikují jako zmenšené formy fotbalu. Máme zde branky, rozměry přizpůsobené počtu hráčů. Přesto existují cvičení, které mají mládež nasměrovat určitým směrem, my si ovšem vypomůžeme určitými pomůckami. Třeba mantinely v halovém fotbalu nejsou typické pro soutěžní fotbal, můžou nám nicméně pomoci při rozvoji schopností. Takové hry se nazývají "hry podobné fotbalu". "Hry podobné fotbalu obsahují řešení reálných fotbalových situací. Zůstává zde soutěžní forma s možností výhry či prohry. Zatímco některé elementy chybějí nebo je jejich charakter pozměněn, obecný základ je reálný". - citováno z webu www.fotbal-trenink.cz



Systém 4:3:3




Tento systém je specifický právě pro Nizozemsko. Obranná řada hraje ve 4členném postavení s výraznou podporou útoku od krajních obránců. Proto se kombinací snaží dostávat hráči do stran. To mají za úkol středoví hráči. V křídelním prostoru vyhledávají hráče souboje 1/1 s následným centrem do vápna. Hrotový útočník se pohybuje mezi stopery soupeř. Příkladem může být hra Ruuda vana Nistelrooye. Celý systém je založen na kombinaci, konstruktivní hře s roztahováním hry do křídelních prostorů.


Zkratky TIPS, TIC:


TIC:

Tato dvě slova jsou zkratky. TIPS v sobě skrývá anglická slova technique, insight, communication. Do češtiny se to dá přeložit pod zkratkou TMK, neboli technika, myšlení, komunikace. Ačkoliv jsou samostatné jednotky, hráč musí spojit všechny tři složky v jednu, aby měl šanci něčeho dosáhnout. Podle této struktury jsou vybírány dětí do mládežnických akademií. Jedině skloubením všech dovedností se lze zdokonalovat a rozvíjet. Kdo na sobě nechce v tomto směru pracovat, opouští akademii. Co se týče techniky hráčů, od malička se hráči učí situace 1:1. Můžete si toho všimnout, když se podíváte na zápas Nizozemí na MS, oba krajní obránci (van der Wiel, van Bronckhorst) podporovali útočné snažení ze strany, většinou snahou obejití soupeře v souboji 1:1 a následně centrovali do vápna.


TIPS:

Tato zkratka v sobě skrývá pojmy technique, insight and intelligence, personality, speed. Do češtiny se to dá přeložit jako technika, myšlení, osobnost a rychlost. Podle této struktury jsou vybírány dětí do mládežnických akademií. Jedině skloubením všech dovedností se lze zdokonalovat a rozvíjet. Kdo na sobě nechce v tomto směru pracovat, opouští akademii.


Struktura akademie PSV Eindhoven, Ajax Amsterdam:

 

PSV:




Mládežnické týmy začínají až věkovou kategorií U9, která má jako jediná společně s U10 dva týmy. Jinak panuje ročníková posloupnost až do kategorie U15, následuje kategorie U17 a posledním mládežnickým týmem je U19.. Zajímavostí je, že v kategorii U9 mají pouze 2 tréninky týdně. Zřejmě kvůli nepřehlcení dětí.


Důležitou součástí jsou pravidelné schůzky s hráči, které se konají 4x za rok, na kterých se hodnotí výkonnost jednotlivých hráčů. Stejně jako v Ajaxu platí, že hráči jsou v akademii na rok. V případě, že klub neshledá hráče perspektivním, hráč odchází.
Mottem trenérů je věta, kterou bychom měli převzít a v našich podmínkách ji hojně užívat, zejména v nejmladších kategoriích. Motto zní: "Výsledky naši práce nehodnotíme výsledky v utkání, zhodnotí ji pouze výkony našich odchovanců." Velice důležitá je na této bázi komunikace s rodiči. V Ajaxu vše vysvětlují rodičům, aby přesně věděli, co jejich děti dělají a mají dělat.


Zakládní cíle:

- nevyhrávat co nejvíce utkání, ale vychovat co nejvíce kvalitních fotbalistů

- každý hráč pracuje na maximum, v jiném případě odchází

- proměňovat hráče v individuality

- hráči musí mít odhodlání, chuť a nadšení z fotbalu

- neřešit týmový výkon, podporovat u hráčů nejsilnější stránky s přirozeným odbouráváním nedostatků.


Trenéři:

V každé kategorii pracují trenéři maximálně s 18 lidmi. Klade se velký důraz na společnou výchovu, dochází k pravidelné rotaci trenérů v jednotlivých kategoriích. U kategorie U9-U15 se preferují mladí trenéři, kteří dávají dětem dostatek volnosti v tréninku i v utkání. V kategorii U15-U19 je u každého týmu profi-trenér s nejvyšší licencí.


Tréninkové plány a cíle jednotlivých kategorií:

U9 - U12

- rozvoj všestranné techniky

- podpora návyků ze hry

- učení se herním dovednostem

- dokonalá základní taktika !!!

- podpora situací 1/1

- hra na větším (nácvik kombinací) i na menším prostoru (situace 1/1)

- základní taktický pokyn: při získání míče roztáhněte hřiště, při ztrátě zmenšete hřiště (smrskněte se)

U12 - 15

- důraz na detaily, dokonalá technika

- zdokonalování základního herního rozestavení 4:3:3

- řešení situací 1/1 v křídelním prostoru (hra krajních beků)

- kombinační hra, konstruktivní držení míče

- celý tým v pohybu

- neustále nutit individuality k práci, vždy je co zlepšovat, rozmanitá práce s míčem
- výchova kompletního fotbalisty

- rotace postů je minimální

U17 - U21

- všechny činnosti v maximální rychlosti

- požadavky na dokonalou práci s míčem

- taktická vyspělost

- rozestavení 4:3:3


Ajax:




V Amsterdamu vypadá struktura velice podobně. Proto spíše uvedu některá faktická data. Zázemí mají v Ajaxu opravdu skvělé. 7 velkých hřišť s různými povrchy, k tomu využívají samozřejmě tělocvičnu, posilovnu, halu a další. Rozpočet na mládež Ajaxu činí 4,5 milionu eur, což se zdá být hrozně vysoká částka, ovšem zařazením nejlepších do A týmu a následným prodejem se to jistě vyplatí. Celkem je v akademii Ajaxu 240 hráčů, kteří jsou rozděleni celkem do 7 týmů od 7 let do 19. Ajax si vyhledává mladé hráče díky propracovanému scautingu. Nevyhledává jen v Holandsku, nýbrž i v Jižní Americe a na jihu Afriky. Známá je spolupráce s týmem Ajax Kapské Město, ze které vzešel Steven Pineaar a Aaron Mokoena. Jiným způsobem, jak se dostat do akademie Ajaxu je zůčastnit se tzv. "3 day talent week". Během těchto tří dnů prochází až 1000 dětí nejrůznějšími testy. Takto se prosadili do mládežnické akademie Edgar Davids a Rafael van der Vaart, současný hráč Tottenhamu Hotspur.


Ačkoliv si někteří mohou myslet, že to bude v takových velkoklubech hodně o drilu, tak to tak nemusí být. Trenéři Ajaxu se snaží učit děti zábavným způsobem (platí zejména pro kategorie U8-U10). Velký důraz je ovšem kladen na individuální techniku a na koordinaci. Bez zvládnutí koordinace nelze provádět některé herní úkony, zvláště souboje 1/1 se stávají problémem.


Ajax se dívá na osmi různých oblastí:

1 -- technika, 2 -- taktika, 3 -- know-how, 4 - běžecký a silový trénink, taktiky, 5 - utváření osobnosti, 6 - koučování situace, 7 - trénink, 8 - zápasy.

Filosofie Ajax je následující: můžete naučit brilantní knihu o koučování cvičení
ale schopnost jednat v pravou chvíli, aby přesně hráč analyzoval situaci a ukázal,
jak by se věci měla daná věc provést dělat, je mnohem důležitější! To je jádro věci!

Struktura PSV dle mého názoru hodně vychází z akademie Ajaxu a akorát bych se opakoval, kdybych ji měl znovu popisovat.

Struktura soutěží:


Dostáváme se pomalu ale jistě k jádru věci. Tou je struktura soutěží. Jak jsem na začátku uvedl, pan Fitzel chce naši mládež nasměrovat jiným směrem, než jakým působila dodnes. Příklad bychom si měli vzít hlavně z Holandska. Podívejme se tedy, jak vypadá struktura soutěží v Nizozemí. Soutěže mládeže jsou rozděleny do 6 regionů. Od 7 do 12 let se hraje pouze v daném regionu. Od věku 13 let už se začínají tvořit jakési divize. Pro kategorii U14 je vytvořena samostatná soutěž pouze pro profesionální kluby (způsob SpSM a SCM). Fotbal v Holandsku je velmi propojen se školstvím, mnoho projektů tvoří sama škola ve spolupráci se svazem. Důležitým počátečním bodem je, že každé dítě má právo sportovat s ostatními dětmi stejného věku na stejné úrovni a klub by to měl zajistit.


Konečně se dostávám k hlavnímu bodu. Hodně nás trápí struktura soutěží mládeže, nově vzniklé soutěže 4+1, 5+1, pro příští rok v kategorii mladších žáků 7+1. V Holandsku to vypadá následovně. Organizovaný fotbal je již od věku 5 let.

- U6 a U7 hrají systémem 4+1

- U9, U10 systémem 7+1

- U11 a výše systémem 10+1

O kategorii U8 jsem žádnou zmínku nenašel. V Holandsku se v kategorii starší přípravky a mladších žáků hraje systémem, od kterého my právě upouštíme. V mladší přípravce ale jdeme novým směrem a myslím, že až se upraví pravidla, tak to bude směr podporující fotbalovost.


Má úvaha:


Věci, které jsem Vám tu popsal většinou nejdou z mé hlavy. Nemám zkušenosti ze zahraničí, nikdy jsem na stáži nebyl. Snažil jsem se nalézt co nejvíce zdrojů, aby byl článek věrohodný. Zde bych se rád pár slovy vyjádřil k danému tématu.



Osobně mám holandskou vizi moc rád. Preferuje fotbal, osobní techniku, chuť ze hry. Je známo, že fanoušci jsou zde více spokojeni s prohrou svého týmu vysokým výsledkem (3:4, 4:5), než když jejich tým vybojuje defenzivní hrou bod při stavu 0:0. Takový náhled na věc mám rád, fotbal by měl přinášet co nejvíce fines, potěšení ze hry. Toto formuje i hraní fotbalu na plácku. Ohledně plácků už toho bylo namluveno hodně. Bohužel dnešní doba je taková, že mladí teenagerové se radši někde poflakují s partičkou, dělají nepořádek, často jsou vidět s cigaretou v ruce a nemálo i s lahvovými pivy. Proto se nedivím, když rodiče mají strach svá dítka pouštět ven ve věku, kdy to pro nás bylo samozřejmostí. Organizovaný sport přináší vhodné využití volného času.


Jenže zde se dostáváme k velkému problému. Tou je podpora dnešního sportu. Mluvil jsem tu o Ajaxu, PSV. U nás se dá podobným způsobem mluvit o Spartě, Olomouci, rád bych řekl i Slavii, to bude platit pouze v případě, že bude investovat peníze do mládeže a nebude vyhazovat trenéry od ní. Tyto kluby jsou a budou podporované svazem formou sportovních center a středisek mládeže. Jenže co my ostatní kluby, které hráče těmto klubům dodáváme? Jak moc je podporován sport na naší úrovní? Od té doby, co stát převedl podporu sportu na obce, nefunguje systém tak, jak by měl. Obec totiž nemá povinnost vynakládat prostředky na sport. Nebo pokud má, proč tomu tak všude není? Proč někde může být sport podporován a jinde ne? Bavil jsem se s jedním trenérem, který mi říkal, že příspěvky na jedné vesnici jsou 300 Kč za rok a rodiče ještě říkají, jak je to velká částka. U nás v Praze má každý oddíl hlavně starost s provozem klubu, což je nemalá částka za energii, vodu, plyn.


To jsem ale trochu odbočil. Vrátím se k hlavní myšlence, která není jen mou myšlenkou. Z toho celého psaní, jak to vypadá v Holandsku, nalezneme jeden velký rozdíl. Tím je myšlení trenérů. Trenéři jsou alfou a omegou rozvoje dětí, a to jak fotbalovým rozvojem, tak hlavně i z hlediska výchovy. V malých klubech často nalezneme trenéry, kteří potlačují osobní rozvoj právě na úkor výsledku. Jsou do toho bohužel tlačeni ambicemi, nejen svými, ale ambicemi rodičů. Ti si často neuvědomují, že důležitější je radost ze hry dítěte, než za každou cenu vyhrát. V článku ovšem vidíte, že i v takovýc klubech jako je Ajax nebo PSV, nejsou výsledky hlavním měřítkem fotbalu. Na to se často zapomíná. K tomu vedou i současné změny v našem fotbalu. Jenže tyto změny mohou kluby pouze nasměrovat, povahu některých trenérů a činovníků stejně nezměníte. Takové lidi je lepší nahradit novými s jasně utříbenou myšlenkou učení fotbalu. Vystává ovšem další otázka. Kde na tyto lidi brát peníze, když malé kluby nejsou nikým dotováni? Jak tedy potom zabránit tomu, aby nekončily děti na ulici, když nejsou lidi, kteří jsou schopní učit tyto děti k něčemu správnému?


Hlavním problémem není struktura soutěží, jak jsem říkal, ta může pouze určit směr, nýbrž systém výchovy, přístup trenérů a funkcionářů k výchově mládeže. Jakmile toto změníme, pozvedne se český fotbal do výšin, kam patří. Věříme!!!


Slovo závěrem:


Neberte prosím tento krátký článek jako dogma. Krátký je z toho důvodu, že jsem holandskou vizí projel jako nůž máslem. Zastavovat se u každého bodu, tak článek pravděpodobně nikdy nedopíšu. Tímto článkem nechci říct, že bychom se měli striktně řídit holandskou vizí, chci jen ukázat jiný pohled na přístup k výchově mládeže. Výchově lidí, kteří se mohou díky fotbalu a sportu stát lepšími lidmi. My trenéři, rodiče, učitelé máme obrovskou moc manipulovat a nasměrovat děcka. Využijme ji tedy správným směrem.



Při psaní tohoto článku jsem čerpal zejména z časopisu Fotbal a trénink, internetového portálu www.fotbal-trenink.cz a zahraničních internetových stránek.



Oťas Mansour


Zdroje:

časopis Fotbal a trénink čísla 2/2006, 2/2010

www.fotbal-trenink.cz , zde je celá vize podrobněji popsána

http://www.cbcdutchtouch.com/images/TheAjaxYouthDevelopmentScheme.pdf

http://www.soccer-tricks.net/2010/04/27/the-ajax-amsterdam-youth-academy/

http://elitekommuner.teamdanmark.dk/da/Aktiviteter/~/media/Baseline_site/Holland%20fodboldforb%20talentudvikling.ashx


středa 3.11.2010 | Klub | Přečteno: 4279

Další články